اخبار, حوادث

وقوع اکثر گازگرفتگی‌ها در منازل مسکونی

دکتر جعفر میعادفر درباره آمار ماموریت‌های اورژانس برای امدادرسانی به حوادث گازگرفتگی گفت: آمار ماموریت‌های اورژانس کشور در مهر و آبان سال جاری حاکی از آن است که در این مدت ۸۲۴ نفر بر اثر استنشاق گازسمی مونوکسید کربن مسموم شده‌اند. از این تعداد ۶۱۳ نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش پنج درصدی حکایت دارد. همچنین ۱۶۷ نفر از مسموم شدگان نیز در محل درمان شدند که در این بخش هم نسبت به مهر و آبان سال قبل با کاهشی ۴۰ درصدی مواجه بودیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آمار جانباختگان گاز گرفتگی نیز گفت: آمار نهایی از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود، اما در آمار ماموریت‌های اورژانس متاسفانه ۴۴ نفر به دلیل شدت مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۵ درصد کاهش داشته است. همچنین از ۸۲۴ نفری که با گاز مونوکسید کربن مسموم شدند سهم مردان ۴۰ درصد، سهم زنان ۵۱ درصد و سهم کودکان کمتر از پنج سال نیز ۹ درصد بوده است.
تهران؛ رکورددار مسمومیت و مرگ ناشی از گازگرفتگی

میعادفر درباره استان‌های دارای بیشترین میزان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مهر و آبان امسال نیز گفت:‌ در این بازه زمانی بیشترین میزان گازگرفتگی در استان تهران رخ داده است،‌ در این استان ۱۷۱ نفر به دلیل استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن مسموم شده‌اند، پس از تهران نیز استان خراسان رضوی با ۷۷ مورد و استان البرز با ۶۶ مورد دارای بیشترین سهم بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره توزیع جغرافیایی بروز مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز گفت:‌ در آمار مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی نیز استان تهران با ۱۱ مورد فوتی در رتبه اول مرگ و میر قرار دارد. اما این‌بار رتبه دوم مربوط به استان اصفهان با هفت مورد فوتی است و استان خراسان رضوی و استان لرستان هریک با پنج مورد فوتی مشترکا در رتبه‌ سوم قرار دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره محل وقوع مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز گفت:‌ بیشترین گازگرفتگی در این دو ماه در منازل مسکونی رخ داده است. به‌طوریکه ۸۷ درصد از مسمومیت‌ها طی مهر و آبان سال جاری در منازل مسکونی بوده است. حدود پنج درصد از مسمومیت‌ها نیز در مراکز صنعتی، دو درصد در چادرهای مسافرتی، دو درصد در خودرو و چهار درصد نیز در سایر اماکن‌ رخ داده است.

میعادفر با بیان اینکه برابر نظر کارشناسان علت ۹۷ درصد گازگرفتگی‌ها در منازل مسکونی نقص در آبگرمکن و بخاری بوده است، گفت:‌مواردی نظیر نقص در سیستم دودکش، احتراق نامناسب و … سبب وقوع این حوادث شده است. این نشان می‌دهد که با رعایت نکات ایمنی و همچنین استفاده از تکنسین‌های حرفه‌ای برای نصب می‌توان از این حوادث جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه کاهش آمار مسمومیت با گازمنوکسید کربن نباید منجر به بی‌توجهی به اصول ایمنی شود، گفت: با توجه به آغاز موج سرما در کشور احتمال افزایش موارد گازگرفتگی در آذر و دی ماه وجوددارد. از این رو لازم است که شهروندان حتما نکات ایمنی در نصب لوازم گازسوز به خصوص بخاری را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *